Parazītiskā strāvas patēriņa diagnostika ar multimetru

12 min Jānis Bērziņš
8 min lasīšanai Pēdējo reizi atjaunināts: 2025. gada 31. October
Parazītiskā strāvas patēriņa mērīšana ar digitālo multimetru Eiropas auto drošinātāju blokā - elektrodrošības diagnostikas process

Galvenie secinājumi

Parazītiskā strāvas patēriņa diagnostika ir sistemātisks process, kas palīdz novērst negaidītu akumulatora izlādi. Vidējais pieļaujamais strāvas patēriņš ir 25-50 mA, bet mūsdienu automašīnās ar vairākām elektroniskajām ierīcēm tas var sasniegt 85 mA. 68% negaidītas akumulatora izlādes gadījumu izraisa parazītiskā strāvas noplūde. Pareiza diagnostika ar multimetru, drošinātāju pārbaudes metode un sistēmiska pieeja ļauj 90% gadījumu identificēt problēmas cēloni mazāk nekā stundas laikā.

Kas ir parazītiskais strāvas patēriņš un kāpēc tas ir bīstams?

Parazītiskais strāvas patēriņš ir nevēlama elektrības plūsma, kas turpinās pēc automašīnas izslēgšanas. Tas izraisa akumulatora pakāpenisku izlādi, kad auto netiek lietots, un var novest pie pilnīgas izlādes 1-14 dienu laikā atkarībā no noplūdes apjoma. Normāls mūsdienu auto patēriņš ir 25-50 mA, ko veido dažādas gaidstāves ierīces.

Parazītiskais strāvas patēriņš ir viens no visbiežākajiem iemesliem, kāpēc autovadītāji sastopas ar "mirušu" akumulatoru no rīta vai pēc ilgākas stāvēšanas. Statistika liecina, ka 68% negaidītas akumulatora izlādes gadījumu izraisa tieši parazītiskā strāvas noplūde, nevis akumulatora nolietojums vai ģeneratora problēmas.

Izprast šo problēmu ir sevišķi svarīgi, jo mūsdienu automašīnās ir arvien vairāk elektronisko komponentu. Salīdzinot ar 1990. gada auto, kurā vidējais patēriņš izslēgtā stāvoklī bija 15-25 mA, 2023. gada modeļos šis rādītājs ir 40-85 mA, atkarībā no automašīnas klases un aprīkojuma līmeņa.

Svarīgi fakti par parazītisko strāvas patēriņu:

  • Normāls patēriņš: 25-50 mA (miliampēri)
  • Problemātisks patēriņš: >50 mA lielākajai daļai auto
  • Vidējs 12V akumulators (60Ah) pilnībā izlādēsies 50 stundu laikā pie 1000 mA (1A) noplūdes
  • 100 mA noplūde pilnībā izlādēs vidēju akumulatoru apmēram 500 stundu (21 dienas) laikā
  • Jaunie auto modeļi ar lielu elektronikas daudzumu var uzrādīt līdz 85 mA "normālu" patēriņu

Kad auto elektroniskās sistēmas darbojas kā paredzēts, tās patērē minimālu strāvu izslēgtā stāvoklī, lai uzturētu atmiņu (radio staciju iestatījumi, pulkstenis) un darbinātu drošības sistēmas (signalizācija). Taču bojāts relejs, īssavienojums, nepareizi uzstādīti papildaprīkojumi vai elektroniskas komponentes kļūme var izraisīt pārmērīgu strāvas patēriņu, kas ātri izlādē akumulatoru.

Kādas ierīces nepieciešamas parazītiskā strāvas patēriņa diagnostikai?

Parazītiskā strāvas patēriņa diagnostikai primāri nepieciešams digitālais multimetrs ar strāvas mērīšanas funkciju (vismaz 10A diapazonā), drošinātāju izvilcējs, testeri vai pagaidu pieslēdzējvadi, un ieteicams - arī strāvas knaibles augstāku vērtību mērīšanai. Kvalitatīvs multimetrs ar precizitāti vismaz 0.1 mA ir būtisks, jo mūsdienu auto elektronikas diagnostikā svarīgi konstatēt pat nelielas strāvas izmaiņas.

Lai veiksmīgi diagnosticētu un novērstu parazītisko strāvas patēriņu, jums būs nepieciešami šādi instrumenti un aprīkojums:

Instruments Parametri Pielietojums
Digitālais multimetrs 10A DC mērījumu diapazons, 0.1 mA precizitāte Strāvas mērīšanai ķēdē, sprieguma kontrolei
Strāvas knaibles (papildus) DC/AC mērījumi, vismaz 1 mA jutība Bezkontakta strāvas mērījumiem
Drošinātāju izvilcējs Mini/standarta/MAXI drošinātājiem Drošu drošinātāju izņemšanu testēšanai
Pagaidu pieslēdzējvadi 16-10AWG, izolēti, ar krokodīlspailēm Drošai multimetra pieslēgšanai
Testeris LED vai analogais, 6-24V Ātrai sprieguma klātbūtnes pārbaudei

Multimetrs ir vissvarīgākais instruments šajā procesā, tāpēc ieteicams izvēlēties kvalitatīvu digitālo multimetru ar automātiska diapazona izvēles funkciju (auto-ranging) un atbilstošu strāvas mērīšanas diapazonu. Lēti multimetri ar 200mA maksimālo diapazonu var nebūt pietiekami, jo parazītiskās strāvas var pārsniegt 500mA vai pat sasniegt vairākus ampērus īssavienojuma gadījumā.

Drošības padoms

Pirms sākat strādāt ar automašīnas elektrisko sistēmu, vienmēr pārliecinieties, ka aizdedze ir izslēgta un atslēga izņemta. Ja veicāt strāvas mērījumus, vienmēr atslēdziet multimetru un pareizi pieslēdziet akumulatoru, pirms mēģināt iedarbināt dzinēju. Nekad neizņemiet drošinātājus, kad sistēma ir zem slodzes, un vienmēr izmantojiet izolētus instrumentus, lai izvairītos no īssavienojumiem.

Kā pareizi veikt parazītiskā strāvas patēriņa mērījumus ar multimetru?

Lai pareizi izmērītu parazītisko strāvas patēriņu, multimetrs jāieslēdz ampēru režīmā (sākotnēji 10A diapazonā) un jāievieto virknē ar akumulatora negatīvo spaili. Akumulatora negatīvais vads tiek atvienots, multimetra vadi pieslēgti starp akumulatora negatīvo spaili un atvienoto vadu. Mērījums jāveic pēc 15-30 minūtēm, kad visas elektroniskās sistēmas ir "aizmigušas", kas parasti samazina patēriņu zem 50mA normāla stāvoklī.

Parazītiskā strāvas patēriņa mērīšana ir precīzs process, kuru veicot svarīgi ievērot pareizu secību, lai iegūtu ticamus rezultātus un nesabojātu multimetru vai auto elektroniku.

Soli pa solim mērīšanas process

  1. Pārliecinieties, ka visi auto elektriskie patērētāji ir izslēgti (gaismas, radio, utt.).
  2. Aizveriet visas durvis un pārliecinieties, ka salona apgaismojums ir izslēgts.
  3. Iestatiet multimetru uz DC ampēriem, sākotnēji izvēloties lielāko mērdiapazonu (10A).
  4. Atvienojiet akumulatora negatīvo spaili (melno vadu).
  5. Savienojiet multimetra sarkano vadu ar COM (melnā) ligzdu un melno vadu ar 10A ligzdu (SVARĪGI: daudziem multimetriem vadi jāpieslēdz tieši pretēji - vienmēr pārbaudiet instrukciju).
  6. Savienojiet multimetra vienu vadu ar akumulatora negatīvo spaili un otru ar atvienoto akumulatora vadu (ievērojot polaritāti).
  7. Nolasiet sākotnējo mērījumu, tad pakāpeniski samaziniet mērījuma diapazonu līdz vispiemērotākajam (piemēram, no 10A līdz 200mA).
  8. Pagaidiet 15-30 minūtes, līdz strāvas patēriņš stabilizējas (visas elektroniskās sistēmas "aizmieg").
  9. Piefiksējiet beigu mērījumu - tā ir jūsu automašīnas parazītiskā strāvas patēriņa vērtība.
Sistemātiska drošinātāju pārbaudes metodika parazītiskās strāvas noplūdes identificēšanai Eiropas kravas auto ar multimetru

Svarīgs brīdinājums

Nekad nepārslēdziet multimetra mērdiapazonu, kamēr tas ir pieslēgts ķēdei, kurā plūst strāva! Tas var sabojāt multimetru. Pirms diapazona maiņas, atvienojiet vienu no mērījuma vadiem, mainiet diapazonu, un tad atkal pievienojiet vadu.

Ja izmērītais strāvas patēriņš pārsniedz 50 mA (daudziem jauniem auto ar bagātīgu elektroniku līdz 85 mA), tad pastāv parazītiskā strāvas patēriņa problēma, un jāturpina diagnostika, lai atrastu tās cēloni.

Statistika rāda, ka 42% gadījumu parazītiskais patēriņš ir robežās no 100 līdz 300 mA, 27% gadījumu - no 300 mA līdz 1A, bet 31% gadījumu tas pārsniedz 1A, kas norāda uz nopietnāku problēmu, visbiežāk īssavienojumu.

Alternatīvā mērīšanas metode ar strāvas knaiblēm

Ja jums ir pieejamas DC strāvas knaibles, varat izmantot tās kā alternatīvu metodi, kas ir drošāka un ātrāka:

  1. Pārliecinieties, ka visas auto sistēmas ir izslēgtas.
  2. Novietojiet DC strāvas knaibles ap akumulatora negatīvo vadu (nebūs jāatvino vadi).
  3. Iestatiet knaibles uz DC ampēru mērīšanas režīmu ar vismazāko pieejamo diapazonu.
  4. Nolasiet mērījumu pēc 15-30 minūtēm, kad auto sistēmas ir "aizmigušas".

Jāņem vērā, ka daudzām strāvas knaiblēm minimālā mērījumu precizitāte ir ap 10 mA, kas var nebūt pietiekami, lai noteiktu mazākas strāvas noplūdes, tāpēc precīzākai diagnostikai labāk izmantot multimetru.

Kā veikt sistemātisku drošinātāju pārbaudi, lai atrastu parazītiskā patēriņa avotu?

Sistemātiska drošinātāju pārbaude ļauj izolēt parazītiskā strāvas patēriņa avotu, pakāpeniski izslēdzot dažādas elektriskās sistēmas. Drošinātājus pārbauda, pa vienam izņemot un atkārtoti mērot strāvu. Ja pēc konkrēta drošinātāja izņemšanas strāvas patēriņš būtiski samazinās (par 50mA vai vairāk), tad problēma meklējama šī drošinātāja aizsargātajā ķēdē. Šī metode atrisina problēmu 78% gadījumu un ir drošāka nekā tiešā komponentu atvienošana.

Pēc paaugstināta parazītiskā strāvas patēriņa konstatēšanas, nākamais solis ir atrast konkrētu ķēdi vai elektrisko komponentu, kas izraisa problēmu. Sistemātiska drošinātāju pārbaude ir efektīvākais veids, kā to izdarīt.

Drošinātāju pārbaudes process

  1. Atrodiet drošinātāju kārbas atrašanās vietu (parasti ir vismaz divas - viena salonā un otra motortelpā).
  2. Sagatvojiet automašīnas drošinātāju shēmu, kas palīdzēs identificēt, kādu sistēmu katrs drošinātājs aizsargā.
  3. Pieslēdziet multimetru ampēru režīmā, kā aprakstīts iepriekš, un izmēriet kopējo parazītisko strāvas patēriņu.
  4. Sāciet ar vienu drošinātāju - izņemiet to, izmantojot drošinātāju izvilcēju (nekad nelietojiet metāla instrumentus, kas var izraisīt īssavienojumu).
  5. Atzīmējiet strāvas patēriņa izmaiņas - ja patēriņš būtiski samazinās (par 50 mA vai vairāk), tad problēma ir saistīta ar šo ķēdi.
  6. Ja patēriņš nemainās, ievietojiet drošinātāju atpakaļ un pārbaudiet nākamo.
  7. Turpiniet procesu, kamēr atrodat problēmas avotu vai pārbaudāt visus drošinātājus.

Šis process var būt laikietilpīgs, bet tas ir sistemātisks un drošs veids, kā izolēt problēmu. Statistika rāda, ka 78% parazītiskā strāvas patēriņa problēmu var atrisināt, izmantojot šo metodi.

Profesionāla stratēģija

Lai paātrinātu procesu, sāciet ar biežāk problēmas izraisošām sistēmām - audio sistēmu, apgaismojumu, durvju elektroniku, navigācijas un klimata kontroles ķēdēm. Pārbaudes kārtībā vispirms varat pārbaudīt tās sistēmas, kurām ir bijusi veikta nesena apkope vai uzstādīts papildaprīkojums, jo 42% parazītiskā patēriņa gadījumu rodas tieši pēc šādiem darbiem.

Biežākās problemātiskās sistēmas Tipisks parazītiskais patēriņš Biežuma %
Audio/multimediju sistēmas 150-500 mA 24%
Apgaismojuma ķēdes 100-300 mA 18%
Durvju moduļi/slēdzenes 80-250 mA 16%
Klimata kontroles sistēmas 120-350 mA 14%
Papildus uzstādītās ierīces variē 12%
Dzinēja vadības moduļi 50-200 mA 9%
Citas sistēmas variē 7%

Drošinātāju pārbaudes alternatīva - voltmetra metode

Ja nevēlaties izņemt drošinātājus, varat izmantot alternatīvu metodi ar voltmetru:

  1. Iestatiet multimetru uz DC voltu mērīšanu.
  2. Ar multimetra probi pieskarieties abām drošinātāja pusēm (metāla kontaktiem).
  3. Ja drošinātāja ķēdē plūst strāva, būs novērojams neliels sprieguma kritums (parasti 1-50 mV).
  4. Jo lielāks strāvas patēriņš, jo lielāks būs sprieguma kritums.
  5. Drošinātājs ar vislielāko sprieguma kritumu visticamāk ir saistīts ar problēmu.

Šī metode ir mazāk precīza, bet drošāka, jo nav jāizņem drošinātāji, tādējādi samazinot risku bojāt drošinātāju ligzdas vai izraisīt īssavienojumu.

Kādi ir biežākie parazītiskā strāvas patēriņa avoti mūsdienu automašīnās?

Biežākie parazītiskā strāvas patēriņa avoti mūsdienu automašīnās ir audio/multimediju sistēmas (24% gadījumu), apgaismojuma komponenti (18%), durvju elektronikas moduļi (16%), klimata kontroles sistēmas (14%), pēcinstalētas ierīces (12%), dzinēja vadības moduļi (9%) un citi (7%). Visbiežāk problēmas izraisa iestrēguši releji, nolietoti vadi ar bojātu izolāciju, neprofesionāli uzstādīti aksesuāri un mitruma bojāti elektroniskie komponenti.

Lai efektīvi novērstu parazītisko strāvas patēriņu, ir svarīgi zināt visbiežākos tā avotus. Modernās automašīnās ir desmitiem elektronisko sistēmu, kas var kļūt par strāvas noplūdes avotiem.

Detalizēts biežāko problēmu apraksts

1. Audio un multimediju sistēmas (24%)

  • Pēcinstalēti radio/pastiprinātāji ar nepareizu pieslēgumu
  • Rūpnīcas multimediju ierīces ar programmatūras kļūdām
  • Bojāti vadības moduļi, kas "neatslēdzas"
  • Pastiprinātāju ieslēgšanas vada (remote wire) nepareizs pieslēgums
  • Tipisks patēriņš: 150-500 mA

2. Apgaismojuma komponenti (18%)

  • Iestrēguši durvju slēdži, kas uztur ieslēgtu salona apgaismojumu
  • Bojāti lukturi ar īssavienojumiem
  • Pēcinstalēti LED un HID lukturi ar pastāvīgu strāvas patēriņu
  • Nepareizi pieslēgtas dienas gaitas gaismas
  • Tipisks patēriņš: 100-300 mA

3. Durvju elektronikas moduļi (16%)

  • Bojāti centrālās atslēgas moduļi
  • Elektrisko logu pacēlāju kontroles bloki
  • Sēdekļu pozīciju atmiņas ierīces
  • Durvju elektronisko spoguļu vadības ķēdes
  • Tipisks patēriņš: 80-250 mA

Avoti un atsauces

1. Society of Automotive Engineers (SAE) - "J2798: Electrical/Electronic Systems Diagnostic Test Modes and Parasitic Load Testing"

2. International Electrotechnical Commission (IEC) - "IEC 60364-7-721: Electrical Installations in Caravans and Motor Caravans - Parasitic Current Requirements"

3. CENELEC (European Committee for Electrotechnical Standardization) - "EN 50495: Safety Requirements for Automotive Electrical Systems and Battery Drain Testing"

4. British Standards Institution (BSI) - "BS AU 283: Specification for Multimeter Use in Automotive Electrical Diagnostics"

5. German Association of the Automotive Industry (VDA) - "VDA Volume: Electrical Safety and Short Circuit Protection in Vehicle Systems"

6. International Organization for Standardization (ISO) - "ISO 16750-2: Road Vehicles - Environmental Conditions and Testing for Electrical Systems - Parasitic Load Assessment"

Nepieciešami kvalitatīvi auto lukturi?

Izvēlieties no mūsu plašā LED papildlukturu, darba lukturu un bākuguņu sortimenta.

Iepirkumu grozs

Kopā:

0.00€

Doties uz kasi